Rejestracja w ZUS w 3 prostych krokach [Instrukcja]

 

Przyszły rok to kolejne zmiany — zarówno w przepisach podatkowych, jak i zasadach związanych z funkcjonowaniem płatników w ogólnokrajowych systemach. PUE ZUS to platforma internetowa, która jest przygotowana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i umożliwia dostęp online do danych zapisanych w kontach ZUS oraz szereg innych usług.

 

Już od stycznia 2023 roku obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS będzie dotyczył wszystkich płatników składek, w tym także małych przedsiębiorców zatrudniających do 5 pracowników.

 

Chcesz przygotować się na nadchodzące transformacje? Sprawdź, jak działać zgodnie z prawem — zachęcamy do przeczytania artykułu na temat zmian w PUE ZUS. Z artykułu dowiesz się, jakie możliwości oferuje PUE ZUS oraz poinformujemy Cię, jak założyć konto na tej platformie.

 

Co to jest profil PUE ZUS i co się w nim znajduje?

 

Założenie konta na PUE ZUS przez osoby, które jeszcze go nie posiadają, stało się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Od stycznia 2023 r. wszyscy płatnicy składek będą bowiem mieć obowiązek posiadania konta na PUE ZUS wynika to ze zmian w prawie (art. 1 pkt 15 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. 

Co to jest PUE ZUS?

 

PUE ZUS, czyli Platforma Usług Elektronicznych ZUS to system internetowy udostępniany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, stanowiący istotne udogodnienie dla interesantów dzięki zgromadzonym o nich danych w formie elektronicznej.

 

Dzięki platformie interesanci mają dostęp online do danych zapisanych w kontach ZUS oraz szereg innych możliwości, takich jak generowanie i wysyłanie dokumentów. Możliwe jest także pobieranie dokumentów (na przykład PIT do rozliczenia z Urzędem Skarbowym), sprawdzenie wystawionych zwolnień lekarskich, otrzymywanie korespondencji i powiadomień czy regulowanie płatności na rzecz ZUS-u.

 

Z kolei przedsiębiorcy mogą dodatkowo skorzystać z portalu PUE, aby:

 

  • mieć wgląd w elektroniczne zwolnienia lekarskie zatrudnianych przez nich osób,
  • sprawdzać należne składki ZUS oraz stan salda należności,
  • sprawdzić dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń,
  • korzystać z aplikacji e-Płatnik, dzięki której przez Internet można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczać składki,
  • mieć wgląd w otrzymane pisma,
  • złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia A1,
  • złożyć wniosek o wsparcie realizowane przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej.

Kto ma obowiązek rejestracji w ZUS?


Do tej pory obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mieli płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób
. Po zmianach obowiązek ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców – także właścicieli małych firm, czyli zatrudniających do 5 pracowników oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie.

Do 30 grudnia 2022 r. wszyscy płatnicy składek (osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) powinni mieć konto na PUE ZUS


Płatnicy składek mają czas do 30 grudnia 2022 r. aby założyć takie konto osobiście lub upoważnić kogoś do dostępu do roli płatnika na PUE ZUS.

Jeżeli płatnik składek samodzielnie nie założył profilu na PUE ZUS, ale upoważnił do swojej roli płatnika inną osobę, to znaczy, że płatnik ma już swój profil na PUE ZUS. W pozostałych przypadkach ZUS samodzielnie założy płatnikowi wymagane konto.

Jak założyć profil na PUE ZUS?


Pierwszym krokiem je wejście na stronę www.zus.pl, na której rejestracja za pomocą specjalnego elektronicznego formularza. Wybieramy przycisk „Zarejestruj w PUE”.

Następnie należy wybrać sposób rejestracji. Mamy do wyboru rejestrację: Dla Ciebie, Dla przedsiębiorców oraz Dla firm.

 

Na tym etapie musimy wybrać sposób rejestracji:

  • za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
  • za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
  • za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS Banki, z którymi współpracujemy – ZUS,
  • za pomocą formularza rejestracji.

Zakładanie PUE ZUS za pomocą profilu zaufania?

 

Zakładanie PUE ZUS za pomocą profilu zaufanego

 

Jeśli masz profil zaufany, wybierz opcję PROFIL ZAUFANY. Zostaniesz przekierowany na stronę https://pz.gov.pl/. Zaloguj się tam na swój profil.

 

Zakładanie PUE ZUS za pomocą e-dowodu

 

Jeśli posiadasz e-dowód (podpis osobisty), należy wybrać opcję e-dowód i narzędzie, za pomocą którego chcemy skorzystać z e-dowodu – smartfon z modułem NFC i aplikacją mobilną eDO App albo czytnik NFC podłączony do komputera.

Aby skorzystać ze swojego e-dowodu trzeba będzie podać 6-cyfrowy numer CAN oraz 4-cyfrowy PIN. Następnie wyświetli się formularz elektroniczny.

 

Zakładanie PUE ZUS za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego

 

Jeśli mamy kwalifikowany podpis elektroniczny, należy wybrać opcję TWÓJ KWALIFIKOWANY PODPIS ELEKTRONICZNY. Zostaniemy przekierowani na stronę rejestracji przez kwalifikowany podpis elektroniczny. Następnie należy umieścić kartę w czytniku kart kryptograficznych i kliknąć PODPISZ OŚWIADCZENIE. Wybierz swój kwalifikowany podpis elektroniczny i podaj do niego PIN.

 

Zakładanie PUE ZUS za pomocą bankowości elektronicznej

 

Jeśli mamy konto w banku, który świadczy usługę rejestracji w PUE ZUS, należy wybrać opcję TWOJA BANKOWOŚĆ ELEKTRONICZNA.

PAMIĘTAJ!! Przy rejestracji profilu potwierdzamy, że zapoznaliśmy się z regulaminem. To pole jest obowiązkowe. Gdy wprowadzimy wszystkie wymagane dane i zatwierdzimy regulamin, należy kliknąć przycisk: ZAREJESTRUJ PROFIL.

W następnym kroku rejestracji trzeba będzie wprowadzić kod weryfikacyjny, który będzie wysłany na podany adres e-mail albo numer telefonu. W ostatniej fazie wyświetli się okno z informacją o pomyślnej rejestracji profilu.

 

Przedsiębiorco, pamiętaj o tym! 

 

Przy rejestracji za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w placówce ZUS.

 

Przy rejestracji za pomocą formularza rejestracji ( przycisk DO REJESTRACJI), trzeba wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji trzeba też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej palcówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości.

Jak może upoważnić inną osobę do swojego profilu płatnika na PUE ZUS?


Aby upoważnić inną osobę do swojego profilu płatnika na PUE ZUS, trzeba dla niej złożyć pełnomocnictwo w ZUS. Można przekazać je w formie elektronicznej – przez PUE ZUS na odpowiednim formularzu (PEL) lub w formie papierowej do placówki ZUS (pocztą lub osobiście) – najlepiej skorzystać z gotowego formularz Pełnomocnictwo PEL – ZUS.

Potrzebujesz więcej informacji na temat zakładania konta w PUE ZUS? Nie wiesz, jaki sposób zakładania konta wybrać? Chciałbyś poznać więcej szczegółów na temat zakładania i logowania do systemu PUE ZUS? Umów się na konsultację z biurem księgowym!